1/2 Marathon Natuurlopen Lier

Halve Marathon (Lier)

Zaterdag = halve marathon dag

Vandaag is het dus wedstrijddag. Het begon al niet bijster goed. Door omstandigheden was ik om 4 uur al wakker en kan moeilijk de slaap hervatten en daar ligt een mens dan wakker van.  Anderzijds had ik gisteren mijn best gedaan om zo koolhydraatrijk mogelijk te eten. Ik weet, het is maar een halve marathon, maar ik wil deze dag ook gebruiken als voorbereiding/training voor de volledige marathon. Bovendien heb ik energy gels gekocht. Het wordt ten stelligste afgeraden om te experimenteren tijdens een wedstrijd, toch wil ik deze recreatieve wedstrijd gebruiken om eens een gel uit te proberen. Om alle risico’s te beperken, zal ik enkel eentje uitproberen waar je niet moet bij drinken en al maar goed: er was geen drankpost halfweg.

De dag begon zonnig, maar het was echt wel koud. Door gebrek aan wedstrijdervaring vind ik het extreem moeilijk om de juiste kledij te kiezen. Als liefhebber van Netatmo, geloof ik toch in een stijging van de temperatuur. Ik vertrok dus met een (iets dikkere) loopshort tot boven de knie, een T-shirt onder een dun loopshirt met lange mouwen. Bij de inschrijving zag ik bijna iedereen met een lange broek en zelfs met een windvestje bovenaan. Zou ik dan te ‘dun’ aangekleed’ zijn? Twijfel alom. Opeens begon ik aan alles te twijfelen: heb ik wel de goede schoenkeuze gemaakt? Zijn de sokken goed genoeg? Zet ik mijn sportzak terug in de auto of laat ik hem achter in de voorziene vrachtwagen? Twintig minuten voor de start stond mijn sportzak in de auto en had ik een plaatsje gevonden voor mijn sleutel, maar vond ik het toch wel koud. Ik had me vergist, ik ben te koud aangekleed !! En nu is het té laat om nog te gaan wisselen. Wat nu??

Net voor de start had ik al een hartslag van 90 hs/min; veel te veel om gewoon stil te staan. Ik was dus echt wel zenuwachtig !! Wie had dat gedacht? Na de start klom de hartslag veel sneller dan gepland. Ik wou echt wel 12km/uur lopen aan 150 hs/min, maar ik zat onmiddellijk in de buurt van de 160 !! Ondanks de wind in de rug  liep ik maar net onder de 5’00 min/km. Ik werd door enkele ingehaald, maar eigenlijk bleven ze allemaal in het vizier. Dit tempo moet ik dus zeker aanhouden. na 10km zat ik aan 49’15”. Doel 1 is bereikt; ik zit onder de 5’00 min/km. Tijd voor mijn energy gel. Naast  mij zag ik ook iemand een gel nemen, dus begon ik ook maar aan mijn experiment. Ik wist amper hoe ik deze moest openen !! Gelukkig heb ik een gel genomen waarbij drinken niet vereist is. Er staat geen drankpost halfweg, ook al stond deze aangeduid op het plannetje van het parcours. Tip van de dag: neem enkel een gel waarbij je moet drinken, als je de bevoorrading in het vizier hebt.
Het keerpunt is echt wel een moeilijk stuk. Doordat je de brug over moet, loop je eerst weg van de dijk naar de weg, licht bergop en daarna moet je, na een bocht van 180°, aan de helling van de brug beginnen. Vermits ik vaak lichte hellingen loop en probeer om daar niet te vertragen, doe ik dat hier ook en begin dus automatisch iets te versnellen t.o.v. de rest althans.
De tweede helft, in zuidwestelijke richting, verloopt met enorm veel tegenwind. Op sommige momenten is het zelfs moeilijk om normaal te ademen. Ondanks deze tegenwind loop ik toch sneller dan in de eerste helft. Eén iemand heeft dit snel in de gaten en plaatst zich net achter mij. Dit motiveert me zodat ik het tempo zeker niet laat zakken. Eigenlijk zou ik hem zelfs graag uit ‘het wiel’ lopen, maar dit blijkt niet te lukken. Hij heeft zijn haak stevig vastgehangen en volgt me vanop korte afstand. Bij de bevoorrading krijg ik een bekertje met heel weinig water en ik neem snel een tweede en kap deze bij elkaar. Hierdoor neemt hij de leiding over, iets te veel zelfs, want er ontstaat een gat. Ik gooi mijn bekertje na enkele slokken weg en neem nu zelf plaats in net achter hem. Hij houdt gelukkig het tempo vrij hoog en we blijven anderen inhalen. In deze tweede helft haalt niemand ons in en wij passeren heel regelmatig anderen. De laatste 10km leg ik dan ook af in 48 min, meer dan een minuut sneller dan de eerste 10 km (49’15”).

Aankomst 1/2 Marathon van 28/02/15
Aankomst 1/2 Marathon van 28/02/15

Mijn eindtijd (niet officieel) bedraagt 1u44’56” over 21,62km en heb dus mijn eerste doel van 5’00 min/km bereikt. Bovendien loop ik de tweede helft sneller (mét tegenwind) en voel ik me nog gelukkig na de aankomst.

Movescount_logo     strava

Enkele updates van Strava:

  • Best estimated Half-Marathon effort 
  • Best estimated 20k effort 
  • Best estimated 10 miles effort 
  • Best estimated 15k effort 

 


 

 

(62 keer bezocht, waarvan 1 vandaag)

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *