Weekendduurloop op zaterdag

Zeven weken is het geleden dat ik nog eens gelopen heb op een zaterdag. Het weekend laat me nog steeds niet toe om twee keer te lopen en deze week is dat niet anders. Morgen staat er enkel ‘sport’kijken op het programma, dus moet er dit weekend op zaterdag gelopen worden. Het is dan ook van de eerste keer een goede duurloop geworden. Ondanks de lege agenda is het weer puzzelen om een goed moment te vinden om enkele uren van huis weg te gaan. Uiteindelijk is het ver na 15u eer ik mijn loopschoenen kan aantrekken en aan mijn duurloop mag beginnen. Daarna staan er mosselen op het menu en daar wil ik ook niet te laat voor komen.2015-11-14

Dit keer kies ik voor mijn omloop via Pellenberg. Op deze regenachtige dag en met het vooruitzicht om er een rustige duurloop van te maken, heb ik gekozen voor een licht T-shirt en een dun shirt met lange mouwen. Daarboven een mouwloos fluo vestje dat me vrij goed beschermd tegen de regen. De eerste kilometers verlopen zonder veel opmerkingen. ik probeer me rustig te houden en beperkt de snelheid zodat mijn hartslag zeker niet oploopt. Enkel op de hellingen laat ik mijn hart versnellen. Sinds enkele weken ben ik van mening dat tijdens langere duurlopen ook tempowisselingen thuis horen. Zonder echte doelstelling beschouw ik elke helling als de uitgelezen plaats om te versnellen. En ik kan je verzekeren dat je richting Pellenberg meerdere hellingen tegenkomt.

Een mooi klimmetje ‘Willenakkerweg‘ is voor een groot gedeelte zelfs onverhard en laat je stevig in de kuiten bijten. Zonder te weten of dit een Strava-segment is, drijf ik toch mijn snelheid goed op. (Dit bleek geen Strava-segment te zijn en heb ik intussen aangemaakt) Daarna gaat het rustig verder en, eerder uit verveling, gebruik ik het stuk Zavelstraat om nog eens wat een beetje intensiever te lopen. Met plezier stel ik hier vast dat mijn hartslag vrij rustig blijft. Zouden dit de resultaten zijn van slimmere trainingen?

De volgende kilometers verlopen op een iets hoger tempo en vermits de hartslag vrij goed onder controle blijft, voel ik mij goed. Goed genoeg zelfs om nog eens een versnelling aan te gaan. Hiervoor kies ik de grote vijver in het provinciaal domein. Zonder het tempo te laten zakken op de weg naar de vijver, verhoog ik mijn snelheid bij de start van de ronde grote vijver. Er is gelukkig niet té veel volk en ik kan mijn ronde goed afmaken. Uiteindelijk verbeter ik mijn PR niet. Daarvoor heb ik iets te snel gelopen bij een intervaltraining in het verleden. Vanaf hier is het enkel nog de bedoeling om verder te lopen aan 12 km/u.

Movescount_logo     strava


 

(62 keer bezocht, waarvan 1 vandaag)

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *